Na konferencjach dotyczących spawalnictwa dróg szynowych spotykają się ludzie z branży ze środowiskiem naukowym. Zespoły specjalistów, których wiedza i doświadczenie są nieocenione, prowadzą dyskusje i rozważania, omawiając problemy teoretyczne, praktyczne oraz najnowsze technologie w tej dziedzinie.

Nasze konferencje sprzyjają powstawaniu nowych rozwiązań w zakresie spawalnictwa szyn. Pomysły i idee rodzące się podczas wykładów znajdują swoje odzwierciedlenie w nowych technologiach.

Dzięki niniejszej stronie internetowej dostępne są do pobrania wszystkie referaty przedstawiane na konferencjach. Dzięki temu każdy zainteresowany może zapoznać się z tematami poruszanymi i omawianymi przez grono specjalistów i naukowców.

O Spawalnictwie

Rys Historyczny

W 1865 r. rosyjski uczony N. N. Bakietow w swojej pracy „Badanie zjawisk wypierania jednych pierwiastków przez inne” przekształcił zasadę otrzymywania trudno redukowalnych metali i ich tlenków w teorię naukową tworząc podstawy aluminotermii. Ustalił on, że aluminium łącząc się z tlenem obdarzone jest bardzo dużą aktywnością i w określonych warunkach łatwo redukuje z tlenków inne metale

W 1895 r. niemiecki chemik Goldschmit wynalazł metodę łączenia szyn w której wykorzystano reakcję termitową.

Pierwsze spawanie szyn przeprowadzone zostało w 1899 r. niedaleko miasta Essen (Niemcy) na torach linii tramwajowej, a więc takich, w których nie było wielkich problemów ze statecznością toru i przy niewielkich naciskach osiowych.

W 1904 r. przeprowadzono pierwsze doświadczalne spawanie szyn kolejowych na Węgierskich Kolejach Państwowych, zaś w 1910 r. na Niemieckich Kolejach Regionalnych.

1

Rys. Jedna z pierwszych spoin termitowych

Po tym jak niemiecki szef handlowy firmy zajmującej się produkcją materiałów i opracowywaniem technologii termitowego spawania szyn – John Wattman ogłosił swoje teoretyczne obliczenia, zostały w 1928 r. wykonane w torach Deutche Reichsbahn pierwsze odcinki szyn o długości 30 m metodą spawania termitowego.

W latach 30-tych metoda spawania termitowego błyskawicznie rozszerzyła się na obszar spawania szyn kolejowych, powodując powstanie tzw. teorii toru bezstykowego.

Założenia dla toru bezstykowego umożliwiły wykonanie w 1932 r. odcinków szyn o długości 1 km. Gdy teoria Wattmanna została w praktyce potwierdzona, rozpoczęto produkcję szyn 30 metrowych, jak również opracowano metodę doczołowego zgrzewania oporowego.

Na ziemiach Polskich pierwsze spawanie szyn zastsowano w latach 30-tych XX wiek.

 

Opracowano na podstawie referatu:

A. Kądziołka – „Termitowe spawanie – rys historyczny, zmiany, postęp”

WAŻNE: Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Możesz samodzielnie zarządzać cookies zmieniając odpowiednio ustawienia Twojej przeglądarki.
Ok